Oblicza i znaczenia współpracy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka

Autor

  • Joanna Doroszuk Uniwersytet Gdański
  • Karolina Tersa Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

współpraca, wczesne wspomaganie rozwoju, wczesna interwencja, terapia, zespoły terapeutyczne, strategie przeniesienia

Abstrakt

Prezentowany artykuł zawiera refleksję na temat znaczenia współpracy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. W szczególności koncentruje się na tych obszarach współpracy, które są określone przez ustawy. Przedstawiamy cztery ważne pola współpracy: pomiędzy rodziną, a terapeutami, wewnątrz zespołów terapeutycznych, a także pomiędzy instytucjami wspierającymi dziecko jednocześnie i w sytuacji kiedy dziecko przechodzi z jednej instytucji do drugiej. Opisujemy współczesne tendencje obserwowane w tych obszarach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Brzezińska A. (2004), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Brzezińska A. (2009), Drogi dziecka do samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością [w:] Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, A. Brzezińska, M. Ohme, A. Resler-Maj, A. Wiliński (red.), GWP, Gdańsk.

Chrzanowska I. (2016), Wczesna edukacja i opieka w Polsce na tle krajów UE – wyzwania dla polskiej polityki oświatowej, „Niepełnosprawność”, nr 22.

Cytowska B. (2006), Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka [w:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, B. Cytowska, B. Winczura (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

D’Addato A., Williams A. (2013), Inspirujące praktyki w zakresie wczesnej interwencji i profilaktyki w działaniach na rzecz rodziny i wsparcia dla rodziców w Europie, „Dziecko Krzywdzone”, nr 2(12).

Dunst C., Bruder M. (2002), Valued outcomes of service coordination, early intervention, and natural environments, „Exceptional Children”, no. 68.

Early Childhood Intervention Australia NSWChapter (2014), Early Intervention Best Practice discussion paper, https://www.ecia.org.au/documents/item/114 [dostęp: 25.09.2017].

European Agency for Development in Special Needs Education (2012), Early Childhood Intervention (ECI) Key Policy Messages, https://www.european-agency.org/sites/default/files/early-childhood-intervention-key-policy-messages_ECI-policypaper-EN.pdf [dostęp: 10.04.2017].

European Commission (2011), Communication on Early Childhood Education and Care, https://www.european-agency.org/sites/default/files/early-childhood-intervention-key-policymessages_ECI-policypaper-EN.pdf [dostęp: 10.04.2017].

https://www.earlyed.com.au/our-services/therapy-services/key-worker/ [dostęp: 25.09.2017].

Kirkilionis E. (2011), Więź daje siłę. Emocjonalne bezpieczeństwo na dobry początek, Wydawnictwo Mamania, Warszawa.

KPMG (2014), Early childhood intervention – an overview of best practice, http://www.communityservices.act.gov.au/__data/assets/pdf_file/0007/635695/Early-Intervention-Best-Practice.pdf [dostęp: 10.04.2017].

Massachusetts Departament of Public Health (2013), Early Intervention Operational Standards, http://www.mass.gov/eohhs/docs/dph/com-health/early-childhood/ei-operational-standards.pdf [dostęp: 10.04.2017].

Moore T. (2012), Rethinking early childhood intervention services: Implications for policy and practice, https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.rch.org.au%2Fuploadedfiles%2Fmain%2Fcontent%2Fccch%2Fprofdev%2Fecia_national_conference_2011.pdf [dostęp: 10.04.2017].

National Forum On Early Childhood Program Evaluation, National Scientific Council On The Developing Child (2007), A Science-Based Framework For Early Childhood Policy, http://developingchild.harvard.edu/wp-content/uploads/2015/05/Policy_Framework.pdf [dostęp: 10.04.2017].

Owieczko K., Łangowski I. (2003), Rodzice partnerami w procesie rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego [w:] Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy osobowości, rodzin i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1, Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.),Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Piotrowicz R. (2016), Bycie razem – fundamentem procesu wspomagania rozwoju dziecka [w:] Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Piszczek M. (2006), Wczesne wspomaganie rozwoju – najczęściej popełniane błędy [w:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, B. Cytowska, B. Winczura (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Program Rządowy (2004) Wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu oraz jego rodzinie, Pilotaż 2005–2007.

Richey D. (2004), Wczesna interwencja u niemowląt i małych dzieci niepełnosprawnych oraz ich rodzin. Skuteczność działań i kierunki rozwoju (Na przykładzie Stanów Zjednoczonych) [w:] Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy, J. Kruk-Lasocka, M. Sekułowicz (red.), Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017wsprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017r., poz. 1635).

Sekułowicz M. (2013), Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Serafin T. (2012), Wybrane aspekty dotyczące możliwości prowadzenia działań wspierających rozwój małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych i ich rodziny (na podstawie założeń i efektów wdrażania pilotażu programu rządowego 2005–2007), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Skórczyńska M.(2006), Podejście zorientowane na rodzinę we współczesnej teorii i praktyce wczesnej interwencji [w:] Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, B. Cytowska, B. Winczura (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Twardowski A. (2014), Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, „Forum Pedagogiczne”, nr 1.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-05

Jak cytować

Doroszuk, J., & Tersa, K. (2018). Oblicza i znaczenia współpracy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (30), 106–121. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8387