Matryce i odbitki – próba refleksyjnego odczytania charakterystyk osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Część I
Słowa kluczowe:
osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, właściwości rozwoju, zróżnicowanie wewnątrzgrupowe, zasoby i ograniczenia w funkcjonowaniuAbstrakt
Artykuł przedstawia część rezultatów badawczych uzyskanych w ramach projektu dotyczącego treści i znaczenia charakterystyk osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Biorąc pod uwagę mnogość tekstów tego rodzaju ograniczono się do wyboru kilku najbardziej reprezentatywnych spośród nich. Zamierzeniem autorów było zwrócenie uwagi na potencjał tkwiący w tych opracowaniach i niebezpieczeństwa związane z nieprawidłowym ich odczytywaniem. Zaproszenie do przemyśleń na ten temat rozpoczęto od przedstawienia zasadności podjętych działań badawczych i ich założeń koncepcyjnych. W niniejszym artykule poddano analizie zagadnienia odnoszące się do właściwości rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, zróżnicowania wewnątrzgrupowego omawianej populacji, uwzględniania w charakterystykach grupy odniesienia, sposobu wartościowania opisywanych cech oraz ukazywania powiązań pomiędzy poszczególnymi właściwościami funkcjonowania opisywanej zbiorowości. Informacje dotyczące formy analizowanych charakterystyk zostaną przedstawione w kolejnej publikacji.
Downloads
Bibliografia
Antoszkiewicz E. (2016), Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.) (2012), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław.
Borzyszkowska H. (1985), Oligofrenopedagogika, PWN, Warszawa.
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Doroszewska J. (1981), Pedagogika specjalna, t. 2 – Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Dykcik W. (red.) (1997), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Głodkowska J. (1999), Poznanie ucznia szkoły specjalnej, WSiP, Warszawa.
Grzegorzewska M. (1964), Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów, PIPS, Warszawa.
Jurkiewicz P. Rola B. (2010), Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. 2, MEN, Warszawa.
Kirejczyk K. (1964), Nauczanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej ze szczególnym uwzględnieniem pracy w klasie I szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo, PZWS, Warszawa.
Kostrzewski J. (1981), Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo [w:] Upośledzenie umysłowe – pedagogika, K. Kirejczyk (red.), PWN, Warszawa.
Otrębski W. (2007), Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Różycka J. (1959), Dziecko o obniżonej sprawności umysłowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
Wyczesany J. (1994), Oligofrenopedagogika, Infograf, Katowice.
Wyczesany J. (1998), Oligofrenopedagogika. Wybrane zagadnienia pedagogiki upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wyczesany J. (1999), Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wyczesany J. (2012) Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki; Wydawnictwo Continuo, Wrocław.