Stencils and prints – an attempt to read reflectively the characteristics of persons with mild intellectual disabilities.Part I
Keywords:
people with a mild intellectual disability, developmental characteristics, intra-group differentiation, resources and restrictions on the functioningAbstract
The article presents some of the research results obtained under the project on the content and importance of the characteristics of people with mild intellectual disability. Taking into account the multitude of texts of this type, the selection of the most representative among them was limited. The authors' intention is to draw attention to the potential of these texts and the dangers of misreading them. The call for reflection began by presenting the legitimacy of the research activities undertaken and their conceptual assumptions. The issues relating to the developmental characteristics of persons with mild intellectual disabilities were examined, intra-group differentiation of the population concerned, taking into account in the characteristics of the reference group, the way in which the characteristics described are valued and the relationship between the different characteristics of the functioning of the described collective is shown. Information on the form of the analyzed characteristics will be presented in the next publication.
Downloads
References
Antoszkiewicz E. (2016), Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.) (2012), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław.
Borzyszkowska H. (1985), Oligofrenopedagogika, PWN, Warszawa.
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Doroszewska J. (1981), Pedagogika specjalna, t. 2 – Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Dykcik W. (red.) (1997), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Głodkowska J. (1999), Poznanie ucznia szkoły specjalnej, WSiP, Warszawa.
Grzegorzewska M. (1964), Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów, PIPS, Warszawa.
Jurkiewicz P. Rola B. (2010), Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. 2, MEN, Warszawa.
Kirejczyk K. (1964), Nauczanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej ze szczególnym uwzględnieniem pracy w klasie I szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo, PZWS, Warszawa.
Kostrzewski J. (1981), Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo [w:] Upośledzenie umysłowe – pedagogika, K. Kirejczyk (red.), PWN, Warszawa.
Otrębski W. (2007), Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Różycka J. (1959), Dziecko o obniżonej sprawności umysłowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
Wyczesany J. (1994), Oligofrenopedagogika, Infograf, Katowice.
Wyczesany J. (1998), Oligofrenopedagogika. Wybrane zagadnienia pedagogiki upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wyczesany J. (1999), Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wyczesany J. (2012) Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki; Wydawnictwo Continuo, Wrocław.