Matryce i odbitki – próba refleksyjnego odczytania charakterystyk osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Część II
Słowa kluczowe:
osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, wiarygodność przekazu, precyzja przekazu, dowodzenie naukoweAbstrakt
Charakterystyki osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim stanowią powtarzalną część publikacji odnoszących się do tej zbiorowości. W artykule prowadzone są rozważania dotyczące formy i znaczenia tego rodzaju opracowań, potencjału w nich tkwiącego, a także niebezpieczeństw związanych z nieprawidłowym ich odczytywaniem. Analizie zostaną poddane zagadnienia dotyczące układu i zakresu przedstawianych treści, dowodzenia wiarygodności przekazu, a także dbałości o jego precyzję. W końcowej części artykułu zwrócono uwagę na korzyści i zagrożenia generowane przez charakterystyki oraz sformułowano zasady dotyczące ich odczytywania.
Downloads
Bibliografia
Bolach B. (2017), Sprawność fizyczna i postawa ciała uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w wieku 9–15 lat z uwzględnieniem aspektów socjodemograficznych na przykładzie wybranych placówek szkolno-wychowawczych w Polsce i w Czechach, „Studia i Monografie” nr 123, Wydawnictwo AWF, Wrocław.
Bolach B., Bolach E., Drabik M. (2011), Różnicowanie sprawności motorycznej i budowy somatycznej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniach lekkim i umiarkowanym, Postępy Rehabilitacji, 4: 41–47. Borzyszkowska H. (1985), Oligofrenopedagogika, PWN, Warszawa.
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Doroszewska J. (1981), Pedagogika specjalna, t.2 – Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Drobnik P., Cybulska A., Dargiewicz R. (2015), Autorski program usprawniania ruchowego a aktywność fizyczna osób z niepełnosprawnością ntelektualną, Physiotherapy/Fizjoterapia, 23(3): 20–33.
Dyduch E. (2012), Uwarunkowania aktywizacji fizycznej i aktywność ruchowa uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej [w:] Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji, red. P. Majewicz, A. Mikrut, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 153–180.
Grzegorzewska M. (1964), Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów, PIPS, Warszawa.
Gworys K., Jachułowska I., Kowalewska E., Staniszewska M., Puzder A., Kujawa J. (2017), Próba określenia zależności pomiędzy wzmożoną aktywnością ruchową a zmianami sprawności osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Szkice Humanistyczne, 18, 1(42): 147–156.
Kirejczyk K. (1964), Nauczanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej ze szczególnym uwzględnieniem pracy w klasie I szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo, PZWS, Warszawa.
Kirejczyk K. (1978), Oligofrenopedagogika, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.
Kostrzewski J. (1976), Różnice profilu inteligencji niektórych uzdolnień oraz cech motoryczności u dzieci umysłowo upośledzonych i normalnych [w:] Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego, red. J. Kostrzewski, t. 1, WSPS, Warszawa.
Kostrzewski J. (1981), Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo [w:] Upośledzenie umysłowe – pedagogika, red. K. Kirejczyk, PWN, Warszawa.
Maszczak T. (1985), Wychowanie fizyczne i sport dzieci specjalnej troski, Wydawnictwo AWF, Warszawa.
Maszczak T. (1991), Poziom rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo AWF, Warszawa.
Pańczyk J. (1975), Rozwój i sprawność fizyczna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, IKNiBO, Warszawa–Rembertów.
Pańczyk J. (1978), Poziom rozwoju cech motorycznych u chłopców upośledzonych umysłowo z klas V–VIII [w:] Rewalidacja dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, red. M. Marek-Ruka, IKNiBO, Warszawa-Rembertów, 119–133.
Podgórska-Bednarz J. (2015), Czynniki ryzyka i występowania nadwagi oraz otyłości u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w wieku szkolnym w województwie podkarpackim, http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/992 (dostęp: 08.2020).
Różycka J. (1959), Dziecko o obniżonej sprawności umysłowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.
Rynkiewicz T. (2003), Struktura zdolności motorycznych oraz jej globalne i lokalne przejawy, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań, https://www. wbc.poznan.pl/dlibra/publication/1665/edition/2704?language=pl (dostęp: 08.2020).
Siniarska A., Kopczyński M. (2017), Wstęp [w:] Budowa fizyczna człowieka na ziemiach polskich wczoraj i dziś, red. M. Kopczyński, A. Siniarska, Muzeum Historii Polski, Warszawa.
Skowroński W. (1999), Eurofit specjalny, Zeszyty Naukowo-Metodyczne AWF, Warszawa.
Skowroński W. (2003), Sprawność motoryczna i budowa somatyczna osób z lekkim, umiarkowanym oraz znacznym upośledzeniem umysłowym w wieku od 10,5 do 17,5 lat, Wydawnictwo AWF, Warszawa.
Skowroński W. (2006), Sprawność motoryczna osób niepełnosprawnych intelektualnie w 1993 i 2004 roku w Polsce, Studia i Monografie nr 111, Wydawnictwo AWF, Warszawa.
Ślężyński J., Zichlarz S., Zosgórnik E. (1983), Sprawność fizyczna i uzdolnienia ruchowe młodzieży umysłowo upośledzonej, Roczniki Naukowe AWF Katowice, nr 10.
Wieczorek M. (2006), Sprawność motoryczna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 41, supl. 17, Sectio D, 182–186.
Wieczorek M. (2007), Dymorficzne zróżnicowanie sprawności motorycznej młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 42, supl. 18, Sectio D, 327–331.
Wieczorek M. (2008), Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako czynnik warunkujący ich zdrowie, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2, 235–240.
Wyczesany J. (1999), Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wyczesany J. (2012), Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki; Wydawnictwo Continuo, Wrocław.