Stencils and prints – an attempt to read reflectively the characteristics of persons with mild intellectual disabilities. Part II

Authors

  • Sławomir Olszewski Pedagogical University of Krakow
  • Katarzyna Parys Pedagogical University of Krakow

Keywords:

persons with mild intellectual disabilities, credibility of the message, precision of the message, scientific argumentation

Abstract

The characteristics of persons with mild intellectual disabilities are a recurring part of publications relating to this collective. The article considers the form and significance of such studies, the potential inherent in them, as well as the dangers of misreading them. The issues of layout and scope of the content presented, the command of the credibility of the message, as well as the care for its precision will be examined. The final part of the article draws attention to the benefits and risks generated by the characteristics and formulates rules for reading them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolach B. (2017), Sprawność fizyczna i postawa ciała uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w wieku 9–15 lat z uwzględnieniem aspektów socjodemograficznych na przykładzie wybranych placówek szkolno-wychowawczych w Polsce i w Czechach, „Studia i Monografie” nr 123, Wydawnictwo AWF, Wrocław.

Bolach B., Bolach E., Drabik M. (2011), Różnicowanie sprawności motorycznej i budowy somatycznej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniach lekkim i umiarkowanym, Postępy Rehabilitacji, 4: 41–47. Borzyszkowska H. (1985), Oligofrenopedagogika, PWN, Warszawa.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Doroszewska J. (1981), Pedagogika specjalna, t.2 – Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.

Drobnik P., Cybulska A., Dargiewicz R. (2015), Autorski program usprawniania ruchowego a aktywność fizyczna osób z niepełnosprawnością ntelektualną, Physiotherapy/Fizjoterapia, 23(3): 20–33.

Dyduch E. (2012), Uwarunkowania aktywizacji fizycznej i aktywność ruchowa uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej [w:] Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji, red. P. Majewicz, A. Mikrut, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 153–180.

Grzegorzewska M. (1964), Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów, PIPS, Warszawa.

Gworys K., Jachułowska I., Kowalewska E., Staniszewska M., Puzder A., Kujawa J. (2017), Próba określenia zależności pomiędzy wzmożoną aktywnością ruchową a zmianami sprawności osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Szkice Humanistyczne, 18, 1(42): 147–156.

Kirejczyk K. (1964), Nauczanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej ze szczególnym uwzględnieniem pracy w klasie I szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo, PZWS, Warszawa.

Kirejczyk K. (1978), Oligofrenopedagogika, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.

Kostrzewski J. (1976), Różnice profilu inteligencji niektórych uzdolnień oraz cech motoryczności u dzieci umysłowo upośledzonych i normalnych [w:] Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego, red. J. Kostrzewski, t. 1, WSPS, Warszawa.

Kostrzewski J. (1981), Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo [w:] Upośledzenie umysłowe – pedagogika, red. K. Kirejczyk, PWN, Warszawa.

Maszczak T. (1985), Wychowanie fizyczne i sport dzieci specjalnej troski, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Maszczak T. (1991), Poziom rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Pańczyk J. (1975), Rozwój i sprawność fizyczna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, IKNiBO, Warszawa–Rembertów.

Pańczyk J. (1978), Poziom rozwoju cech motorycznych u chłopców upośledzonych umysłowo z klas V–VIII [w:] Rewalidacja dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, red. M. Marek-Ruka, IKNiBO, Warszawa-Rembertów, 119–133.

Podgórska-Bednarz J. (2015), Czynniki ryzyka i występowania nadwagi oraz otyłości u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w wieku szkolnym w województwie podkarpackim, http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/992 (dostęp: 08.2020).

Różycka J. (1959), Dziecko o obniżonej sprawności umysłowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.

Rynkiewicz T. (2003), Struktura zdolności motorycznych oraz jej globalne i lokalne przejawy, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań, https://www. wbc.poznan.pl/dlibra/publication/1665/edition/2704?language=pl (dostęp: 08.2020).

Siniarska A., Kopczyński M. (2017), Wstęp [w:] Budowa fizyczna człowieka na ziemiach polskich wczoraj i dziś, red. M. Kopczyński, A. Siniarska, Muzeum Historii Polski, Warszawa.

Skowroński W. (1999), Eurofit specjalny, Zeszyty Naukowo-Metodyczne AWF, Warszawa.

Skowroński W. (2003), Sprawność motoryczna i budowa somatyczna osób z lekkim, umiarkowanym oraz znacznym upośledzeniem umysłowym w wieku od 10,5 do 17,5 lat, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Skowroński W. (2006), Sprawność motoryczna osób niepełnosprawnych intelektualnie w 1993 i 2004 roku w Polsce, Studia i Monografie nr 111, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Ślężyński J., Zichlarz S., Zosgórnik E. (1983), Sprawność fizyczna i uzdolnienia ruchowe młodzieży umysłowo upośledzonej, Roczniki Naukowe AWF Katowice, nr 10.

Wieczorek M. (2006), Sprawność motoryczna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 41, supl. 17, Sectio D, 182–186.

Wieczorek M. (2007), Dymorficzne zróżnicowanie sprawności motorycznej młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 42, supl. 18, Sectio D, 327–331.

Wieczorek M. (2008), Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako czynnik warunkujący ich zdrowie, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2, 235–240.

Wyczesany J. (1999), Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Wyczesany J. (2012), Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki; Wydawnictwo Continuo, Wrocław.

Published

2021-12-29

How to Cite

Olszewski, S., & Parys, K. . (2021). Stencils and prints – an attempt to read reflectively the characteristics of persons with mild intellectual disabilities. Part II . Disability , (43), 11–23. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6606

Issue

Section

Artykuły