Familarizing reality: realism and magic in literary creativity of Alina Domnicz

Authors

  • Jolanta Rzeźnicka-Krupa University of Gdansk

Keywords:

art, creativity, literature, disability, language

Abstract

The article is a presentation of the analysis of literary creativity of Alina Domnicz, a woman with intellectual disability and autistic spectrum disorders, living in one of the ecumenic community L’Arche in Poland. The research was aiming to see what kind of world is created by the Authoress in her stories and what literary means she uses? In order to realize the goal the method of content (text) analysis and narrative analysis was used, according to the assumption that the subject telling the stories with the medium of language, images or sounds is what makes the narrative text. The wider theoretical frame of interpretation referred to magic realism, a literary current combining some realistic and magical features of the world presented in artistic works. In the analysed collec-tion of stories Alina Domnicz does not uses very sophisticated but rather colloquial or even coarsy language, limited to relatively small set of concepts, phrases and sentences. But using such a simple rather than sophisticated means, she successfully creates more and more complex reality, which gradually is becoming magical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bal M. (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Bauman T. (2001), Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych [w:] Zasady badań pedagogicznych, T. Pilcha, T. Bauman (red.), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Biedermann J., Gazda G, Hubner I. (red.) (2007), Realizm magiczny: teorie i realizacje artystyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Chrobak M. (2010), Realizm magiczny w polskiej literaturze dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Domnicz A. (1996), Opowiadania, PSOUU i Galeria Promyk, Gdańsk.

Hart S.M., Ouyang W.Ch. (eds.) (2005),A Companion to Magical Realism, Woodbridge, Tamesis.

Hulle P. (1996), Przedmowa [w:] A. Domnicz, Opowiadania, Gdańsk, s. 3.

Krzemińska D. (2012), Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krzemińska D. (2013), „Mam wrażenie, że Anieli niosą mnie wszędzie…”. Karol Nahlik w (nietypowej) refleksji, „Niepełnosprawność”, nr 9, s. 72–92.

Mroczkowka-Brandt K. (2009), Przeczucia innego porządku. Mapa realizmu magicznego w literaturze światowej XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Palska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury [w:] Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, H. Domański, K. Lutyńska, W. Rostocki (red.), IFIS PAN, Warszawa.

Perakyla A. (2009), Analiza rozmów i tekstów [w:] Metody badań jakościowych, N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), PWN, Warszawa.

Pindel T. (2014), Realizm magiczny. Przewodnik (praktyczny), Universitas, Kraków.

Pindel T. (2014), Zjawy, szaleństwo i śmierć. Fantastyka i realizm magiczny w literaturze hispanoamerykańskiej, Universitas, Kraków.

Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa.

Szczepaniak K. (2012), Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 83–112.

Szemplińska A., Chatzipedtidis K. (2017), Zastosowanie Biblioterapii z osobami z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Wspólnoty L’Arche, „Edukacja Humanistyczna”, nr 1, s. 161–170.

Wlazło M. (2013), Proste myśli, trudne słowa. Z perspektywy socjopedagogicznej o wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w literaturze pięknej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 14.

Zierkiewicz E., Szemplińska A. (2015), Czarownica jako alter ego dojrzałej kobiety z niepełnosprawnością intelektualną. Analiza autorskich bajek, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 123–141.

Published

2018-12-19

How to Cite

Rzeźnicka-Krupa, J. (2018). Familarizing reality: realism and magic in literary creativity of Alina Domnicz. Disability - Discourses of Special Education, (32), 247–266. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8169

Most read articles by the same author(s)