Teenage students with intellectual disabilities in the perspective of their support

Authors

  • Joanna Doroszuk University of Gdansk
  • Julita Wołoszyn University of Gdansk

Keywords:

teenage motherhood, intellectual disability, support, growing up

Abstract

The article is devoted to the topic of teenage motherhood of young women with intellectual disability in the perspective of their support. The authors present the results of the research conducted in this area – focus interview with vocational school for students with intellectual disabilities. The aim of the study was to get to know the meanings given to the process of supporting young mothers with intellectual disabilities. The analysis shows the essence of support given to young mothers by the school and help in the process of entering into adulthood through the family environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bidzan M. (2007), Nastoletnie matki: psychologiczne aspekty ciąży, porodu i połogu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Brzezińska A., Janiszewska-Rain J. (2005),W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka, Znak, Kraków.

Coren E., Hutch?eld J., Gustafsson C. (2009), Parent training support for intellectually disabled parents (Protocol), „The Cochrane Library”, issue 3.

Erikson H.E. (2014), Dopełniony cykl życia, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Feldman M.A. (2002), Children of parents with intellectual disabilities [w:] The effects of parental dysfunction on children, R.J. McMahon, R.D. Peters (eds.), Kluwer Academic, NewYork.

Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

James H. (2004), Promoting effective work with parents with learning disabilities, „Child Abuse Review”, no. 13.

Lizoń-Szłapowska D. (2012), Gotowość do małżeństwa i rodzicielstwa [w:] Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości, R.J. Kijak (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Llewellyn G., McConnell D., Honey A., Mayes R., Russo D. (2003), Promoting health and home safety for children of parents with intellectual disability: A randomized controlled trial, Research in Developmental Disabilities.

Kijak R.J. (2010), Seks i niepełnosprawność: doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kościelska M. (1998), Trudne macierzyństwo, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Maison D.(2001), Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

McConnell D, Llewellyn G, Ferronato L. (2002), Disability and decision making in Australian care proceedings, „International Journal of Law, Policy and the Family”, no. 16.

McGaw S., Ball K., Clar A. (2002), The Effect of Group Intervention on the Relationships of Parents with Intellectual Disabilities, „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, no. 15.

Murphy G., Feldman M.A. (2002), Parents with intellectual disabilities, „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”.

Obuchowska I. (1994), Autonomia niepełnosprawnej młodzieży [w:] Problemy edukacji i integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem, J. Fenczyn, J. Wyczesany (red.), Materiały pierwszego Europejskiego Kongresu „Niepełnosprawni Bliżej Europy”, t. 3, Kraków.

Parchomiuk M. (2016), Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Peters R.D. (red.) (2002), The Effects of Parental Dysfunction on Children, Kluwer Academic, New York.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2002), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Reinders H.S. (2008), Persons with disabilities as parents: what is the problem?, „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”.

Rutkowiak J. (1995), „Pulsujące kategorie” jako wyznacznik mapy odmian myślenia o edukacji [w:] Odmiany myślenia o edukacji, J. Rutkowiak (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Supińska J. (2009), Style I instrumenty polityki społecznej [w:] Polityka Społeczna. Podręcznik Akademicki, G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Szczupał B. (2010), Zasada pomocniczości w systemie opieki nad rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną – założenia a rzeczywistość [w:] Rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności, Żyta A. (red.), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Tarleton B., Ward L, Howarth J. (2006), Finding the right support:a review of issues and positive practice in supporting parents with learning dif?culties and their children, The Baring Foundation, London.

Tymchuck A.J., Feldman M.A. (1991), Parents with mental retardation and their children: a review of research relevant to professional practice, „Canadian Psychology”, vol. 32.

Wiejszko-Wierzbicka D. (2018), Od relacji przez kompetencje do autonomii? Potrzeby rodziców z niepełnosprawnościami [w:] Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami, D. Wiejszko-Wierzbicka, M. Racław, A. Wołowicz-Ruszkowska (red.), Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Willems D.L., Vries J.N., Isarin J., Reinders J.S. (2007), Parenting by persons with intellectual disability: an explorative study in the Netherlands, „Journal of Intellectual Disability Research”, vol. 52, no. 7.

Published

2018-09-24

How to Cite

Doroszuk, J., & Wołoszyn, J. (2018). Teenage students with intellectual disabilities in the perspective of their support. Disability - Discourses of Special Education, (31), 147–167. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8187