Paternalism as a source of dilemmas in the area of special education – the chosen aspects

Authors

  • Beata Antoszewska University of Gdansk
  • Urszula Bartnikowska University of Gdansk

Keywords:

paternalism, models of the physican-patient, rehabilitation, education

Abstract

The paper presents some reflections on a paternalistic approach to people with disabilities that may put the functioning of such individuals at risk. Paternalism, as an authoritarian approach of the physician to the patient, emerged in medicine and is most often analyzed with reference to the medical domain. It should be noted, however, that some activities performed by teachers, therapists and parents limit the autonomy of a child or disabled person. Although such actions undoubtedly aim at important rehabilitative outcomes, they overlook/limit possibilities, desires, and sometimes actually well-being of a person with disability. In this article paternalism is analyzed in three aspects: aim, therapy/rehabilitation and parental approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartnikowska U. (2004), Małżeństwa mieszane (osoba z uszkodzonym słuchem – osoba słysząca), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Bartnikowska U. (2010), Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Wydawnictwo Akapit, Toruń.

Biesaga T. (2005), Autonomia lekarza i pacjenta a cel medycyny, „Medycyna Praktyczna”, nr 6, s. 20–24.

Bowlby J. (2007), Przywiązanie, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Czajkowska-Kisil M. (2014), Wczesna interwencja [w:] Edukacja głuchych, M. Sak (red.), Wydawnictwo Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, s. 35–43.

Czujko M. (2014), Przybij trójkę, „Polityka”, nr 11(2949), s. 92–92.

Gerhardt S. (2010) Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Hampson R., Marshall R. (2009), The hearing aid, „Foundation Years Journal, vol. 3(9), s. 9–11.

Kwiatkowska M. (2006), Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski, CMPPP, Warszawa.

Lane H. (1996) Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, tłum. T. Gałkowski, J. Kobosko, WSiP, Warszawa.

Loh K.Y., Sivalingam N. (2008), Enhancing doctor-patient realtionship: The humanistic approach, „Med. J Malaysia”, vol. 63, no. 1, s. 85–87.

Łuków P. (2005), Granice zgody: autonomia zasad i dobro pacjenta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Mickiewicz M. (2008), Wypełnianie ról małżonka i rodzica w przypadku osób z uszkodzonym słuchem na podstawie wyników badań własnych [w:] Język migowy w XXI wieku na świecie i w Polsce, I. Grzesiak (red.), Wydawnictwo FnROGiJM, SRiPOzWS „Pokonać ciszę”, Olsztyn, s. 95–101.

nieDoskonałe 1.05.2011, www.newsweek.pl/kobieta [dostęp: 31.05.2017].

Nowa encyklopedia powszechna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 4, s. 800.

Padden C., Humphries T. (2006), Inside deaf culture, Harvard University Press, Cambridge, MA.

Parsons T. (2009), System społeczny, Wydawnictwo NOMOS, Kraków.

Sowa A. (2013), Codzienna paraolimpiada, „Polityka”, nr 5(2893), s. 24–27.

Stardowski J. (2015), Koniec niepełnosprawności, „Focus”, nr 238, s. 18–23.

Szachniuk-Albowicz P. (2009), Ambitni rodzice mniej ambitnych dzieci, „Dyrektor Szkoły”, nr 2, s. 40–43.

Szasz T.S., Hollender M.H. (2012), A contribution to the philosophy of medicine. The basic models of the doctor-patient relationship, „Archives of Internal Medicine”, nr 97, s. 585–592.

Święchowicz M. (2012), Spięcie, „Newsweek”, 24–30.09, s. 44–48.

Tomaszewski P. (2000), Rozwój językowy dziecka głuchego: wnioski dla edukacji szkolnej, „Audiofonologia”, t. XVI, Lublin, s. 21–57.

Twardowski A. (1991), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, I. Obuchowska (red.), WSiP, Warszawa, s. 18–54.

Vujicic N. (2012), Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń!, Wydawnictwo Aetos, Wrocław.

Wroński K., Bocian R., Depta A., Cywiński J., Dziki A. (2009), Opinie pacjentów na temat modelu paternalistycznego w relacji lekarz-pacjent. Prawne aspekty autonomii pacjenta w opiece zdrowotnej, „Nowotwory. Journal of Oncology”, vol. 59, s. 266–273.

W słabości siła, http://www.focus.pl/artykul/w-slabosci-sila [dostęp: 31.05.2017].

Published

2017-09-25

How to Cite

Antoszewska, B., & Bartnikowska, U. (2017). Paternalism as a source of dilemmas in the area of special education – the chosen aspects. Disability - Discourses of Special Education, (27), 47–59. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9227

Most read articles by the same author(s)