Widok z mojego okna na świat, który nas kształtuje – czytając książkę pod redakcją Teresy Sadoń-Osowieckiej „Miejsce, przestrzeń, krajobraz – edukacyjne znaki”

Autor

  • Maria Groenwald Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5636

Słowa kluczowe:

intedyscyplinarność w badaniach edukacyjnych krajobrazów, kreowanie koncepcji świata

Abstrakt

As a starting point for the reconstruction of pictures of places of creation of the world’s concepts, the monograph edited by T. Sadoń-Osowiecka “Place, space, landscape – educational signs” was chosen. Analyses of the works published in it was carried out on the basis of: location of the observer in an educational space, distance in the study conducted, applied techniques of recording the picture, and the preferred temporal distance in the recording of a picture. The said analysis indicated the role played in the understanding of the world by an individual through: (a) one’s association with “places” which give the status of tamed space; (b) valid and methodologically proper recognition of reality ‘from near’ and ‘from afar’, and treatment of these perspectives as mutually complementary; (c) the will not to eliminate from the pictures of the world “its” gloomy elements: the problems of school: hard situations of socially and culturally excluded people; marginalised places; (d) readiness to bear responsibility for the quality of being “among” people and “for” them, for the present and future of the life of their world.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2016-03-31

Jak cytować

Groenwald, M. (2016). Widok z mojego okna na świat, który nas kształtuje – czytając książkę pod redakcją Teresy Sadoń-Osowieckiej „Miejsce, przestrzeń, krajobraz – edukacyjne znaki”. Problemy Wczesnej Edukacji, 32(1), 71–82. https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5636

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły