(Nie)prawdziwy obraz przedszkolnej codzienności na fotografii, czyli o pedagogicznym Photoshopie
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2025.60.02Słowa kluczowe:
fotografia w przedszkolu, kreowanie zwizualizowanej fikcji, nauczycielskie dylematyAbstrakt
The prevalence of photography in interpersonal relations has not spared kindergartens, where taking pictures has become an element of their activities and a routine activity of the teaching staff. The study attempts to identify teachers’ experiences related to photography. The analysis of data obtained in the course of narrative research using written statements shows that photography in kindergarten – apart from documenting its realities – is also used to create fictional images, thus introducing pretense into the work of teachers with children.
Downloads
Bibliografia
Bednarska N. (2013), Tak to się wszystko zaczyna… O misji przedszkola. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Birnbacher D. (1999), Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia. Tłum. B. Andrzejewski, P. Jackowski. Warszawa, Oficyna Naukowa.
Boehm G., Mitchell W.J.T. (2012), Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy. Tłum. G. Bryda. W: M. Boguni Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Boguni Borowska M. (2012), Fotospołeczeństwo. Społeczno kulturowe konteksty dyskursu o społeczeństwie. W: M. Boguni Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Brosch A. (2023), Prawo do bycia zapomnianym w kontekście kreowania wizerunku dzieci w mediach społecznych. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza. Kraków, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Chmielecki K., Lisowska B. (2015), Wstęp. W: K. Chmielecki, B. Lisowska (red.), Teoria obrazu w naukach humanistycznych. Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi.
Chyrowicz B. (2008), O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. Tłum. K. Podemski. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 1. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dudzikowa M. (2013), Działania pozorne w edukacji jako palący problem. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Filek J. (2001), Filozofia jako etyka. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Gołębniak B.D. (2021), Ekspansja uczenia się? Co z nauczaniem? Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Groenwald M. (2021), Nauczycielskie decydowanie. Rekonstrukcja doświadczeń. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jurgiel A. (2009), Doświadczanie szkoły przez uczniów. Rekonstrukcja fenomenograficzna. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 10(2).
Klus Stańska D. (2009), Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W: D. Klus Stańska, M. Szczepska Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa, WSiP.
Lalak D., Ostaszewska A. (2016), Źródła do badań biograficznych. Listy, dzienniki, pamiętniki, blogi, materiały wizualne. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Lethen H. (2014), Cień fotografa. Obrazy i ich rzeczywistość. Tłum. E. Kalinowska. Kraków, Universitas.
Męcik J. (2024), Photoshop co to jest i jak zmienia sposób edytowania zdjęć. https://epkrspotters.pl/photoshop-co-to-jest-i-jak-zmienia- sposob-edytowania-zdjec, 3.05.2025.
Mietzel G. (2002), Psychologia kształcenia. Tłum. A. Ubertowska. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologicznej.
Mirzoeff N. (2012), Czym jest kultura wizualna? Tłum. M. Krywult Albańska. W: M. Boguni Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Młodkowski J. (2015), Psychologiczne aspekty obrazowej reprezentacji obiektu. W: K. Chmielecki, B. Lisowska (red.), Teoria obrazu w naukach humanistycznych. Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi.
Moxley K. (2012), Studia wizualne a zwrot ikoniczny. Tłum. M. Korzewski. W: M. Boguni Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Nowak Łojewska A. (2023), Nie jestem „przedszkolanką” ani „panią z I–III”. Nauczyciele o postrzeganiu siebie i społecznym odbiorze ich pracy. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 56(1).
Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ogrodnik J. (2019), Orientacja motywacyjna uczniów – weryfikacja teorii Johna Nichollsa w polskich warunkach edukacyjnych. „Edukacja”, 1(148), https://ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2019-01/PDF/5_Ogrodnik_Orientacja.pdf, 4.05.2025.
Olubiński A. (2020), „Świat życia” i „Mała ojczyzna” jako obszary procesów edukacyjnych. „Przegląd Pedagogiczny”, 2.
Peräkylä A. (2009), Analiza rozmów i tekstów. Tłum. A. Figiel. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 2. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rose G. (2015), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Tłum. E. Klekot. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Tłum. M. Głowacka Grajper, J. Ostrowska. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stępień K. (2018), Fotografia uwalniająca rzeczywistość. Fotograficzna inwentaryzacja świata. „Folia Bibliologica”, 60. https://journals.umcs.pl/fb/article/view/8245/6355, 14.04.2025.
Suchocka A. (2011), Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły. „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej”, 187(4).
Sztompka P. (2012), Wyobraźnia wizualna i socjologia. W: M. Boguni Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Szyling G. (2024), Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów. W: D. Klus Stańska (red.), Dydaktyka i jej paradygmaty. Różnorodne światy szkoły. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zamojski P. (2010), Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe

