Gdy słowa wiodą na manowce. Krótka rzecz o pułapce polskiej metodyki
Słowa kluczowe:
język, stereotypy, metodyka nauczania, zmiana w edukacjiAbstrakt
The text is an attempt to analyse the language of the Polish core curriculum for primary schools and the language of teaching methodology, created by the core curriculum, as a source of stereotype thinking about school and the (im)possibility of change in the model of education. In this perspective, the language of government documents appears as a significant barrier to changes in the educational system, perpetuating traditional teaching, and leading to the blocking of the development of students.
Downloads
Bibliografia
Bartmiński J. (2009), Stereotypy mieszkają w języku. Studia socjolingwistyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bernstein B. (1990), Odtwarzanie kultury. Warszawa: Wydawnictwo PIW.
Bobryk J. (2009), The Genesis and History of Twardowski’s Theory of Actions and Products. W: S. Lapointe, J. Woleński, M. Marion, W. Miśkiewicz (red.), The Golden Age of Polish Philosophy. Kazimierz Twardowski’s Philosophical Legacy. Dordrecht-Heidelberg-London-New York: Springer Verlag, s. 33–42.
Chlewiński Z. (1992), Stereotypy: struktura, funkcje, geneza. Analiza interdyscyplinarna. W: Z. Chlewiński, I. Kurcz (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Dudzikowa M. Knasiecka-Falbierska K. (2013) (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Klus-Stańska D. (2006), Doświadczenia pedagogiczne nauczycieli jako źródło ich niezdolności do refleksji nad własną aktywnością zawodową. W: J. Michalski (red.), Sapienta et adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane profesorowi Zbigniewowi Kwiecińskiemu. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Klus-Stańska (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska D. (w druku), Jak wyjść poza horyzont pomyślenia szkoły i zrehabilitować wiedzę? Pod pretekstem reminiscencji z Autorskiej Szkoły Podstawowej „Żak”. “Studia i Badania Naukowe. Pedagogika”.
Klus-Stańska D. (2009), Język pedagogiki wczesnej edukacji – ryzyko konkretyzacji profesjonalnego myślenia nauczycieli. Z perspektywy koncepcji kodów językowych Basila Bernsteina. W: E. Smak (red.), Nauczycie wczesnej edukacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 33–42.
Kofta M. (red.) (2004). Myślenie stereotypowe i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze i afektywne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Kruszewski K. (1987), Zmiana i wiadomość: perspektywa dydaktyki ogólnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kuhn T.S. (2009), Struktura rewolucji naukowych. Tłum. Helena Ostromęcka. Warszawa: Aletheia.
Lewicka M., Wojciszke B. (2000), Wiedza jednostki i sądy o świecie społecznym. W: J. Strelau (red.), Psychologia. T. 3., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lippmann W. (1922), Public Opinion, dostępna na: http://wps.pearsoncustom.com/wps/media/objects/2429/2487430/pdfs/lippmann.pdf.
Neisser C. (2014), Cognitive Psychology. Classic Edition. New York: Taylor & Francis.
Piber-Dąbrowska K., Sędek G. (2006), Spostrzeganie bez uprzedzeń i stereotypów – zarys problematyki. „Psychologia Społeczna” nr 2 (02), s. 7–12.
Putnam H. (1975), Mind, Language and Reality. Philosophical Papers. Vol. 2, Cambridge: Cambridge University Press.
Schaff A. (1981), Stereotypy a działanie ludzkie. Warszawa: Książka i Wiedza.
Wendland M. (2007), Jak słowa konstruują rzeczywistość. W: P. Gałkowski, M. Wendland (red.), Język, obraz, konstruowanie rzeczywistości. Poznań: Uniwersytet im. A. Mickiewicza.