A pedagogical experiment as a way to make the available forms of education more flexible for a child with special educational needs – a case study

Authors

  • Joanna Doroszuk University of Gdańsk
  • Karolina Tersa University of Gdańsk

Keywords:

pedagogica experiment, inclusive education, individual education, special educational needs, rare disease, case study

Abstract

The presented article is an exemplification of the functioning of a child with a complex disability and unique educational needs in the Polish education system. It is a recapitulation of an educational experiment that has been built, yet to be completed, aimed at finding a place for a unique student in the Polish education system. The presented experiment combines the features of individual learning with planned integration with the peer group, the implementation of the general core curriculum with holistic learning, and attempts to build inclusion in the situation of a child that requires special physical care. The article takes up the following: flexibility of the Polish education system, opportunities and limitations related to the available forms of education for children with special educational needs, experimental education, alternative education, committed parenting, and systemic and non-systemic work on finding optimal educational paths.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barłóg K. (2018), Rodzina i jej zaangażowanie w proces wspomagania rozwoju, rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością, Wychowanie w Rodzinie, 3(19): 223–240.

Barton L. (2007), The Politics of Special Educational Needs, Disability, Handicap & Society, 1/3: 273–290.

Bocheńska K. (2005), Nauczanie indywidualne – potrzeba czy wymysł?, Edukacja i Dialog, 8: 53–57.

Chrzanowska I. (2018), Edukacja włączająca – wyzwanie dla kompetencji pedagogów specjalnych, Studia Edukacyjne, 48: 23–32.

Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K. (2017), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa.

Czekajło B. (2018), Innowacje pedagogiczne w systemie oświatowym, Studia z Teorii Wychowania, 4/25: 83–99.

European Agency for Development in Special Needs Education (2010), Assessment in inclusive settings, Key policy messages, https://www.european-agency.org/sites/default/files/ assessment_in_inclusive_settings_-_key_policy_messages.pdf (dostęp: 15.05.2021).

Edukacja i włączanie uczniów ze złożoną niepełnosprawnością ruchową na II etapie edukacyjnym, czyli elastyczna alternatywa realizacji podstawy programowej i integracji z grupą rówieśniczą na podstawie studium indywidualnego przypadku, niepublikowany projekt, 2020.

Mirkowska-Mankiewicz A. (2008), Edukacja – narzędziem przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych [w:] Przeciw wykluczeniu społecznemu, red. L. Frąckiewicz, ROPS, IPiSS, Warszawa.

Frederickson N., Cline T. (2009), Special educational needs, inclusion and diversity, Open University Press, Maidenhead.

Gajdzica Z. (2019), Zasady organizacji kształcenia w edukacjach inkluzyjnych uczniów z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 33: 26–39.

Gajdzica Z. (2020), Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej, PWN, Warszawa.

Gołubiew-Konieczna M. (2019), Włączanie i wyłączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z ogólnego nurtu działań edukacyjnych – rozwiązania praktyczne w kontekście przepisów prawa oświatowego na przykładzie miasta Gdańska i nie tylko, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 33: 83–105.

Gołygowska W. (2003), Szkoła tylko dla uczniów zdrowych?, Nowa Szkoła, 7: 13–14.

Hawrylewicz – Kowalska P. (2018), Nauczanie indywidualne – pomiędzy tradycją a alternatywą. Poszukiwanie pola badawczego, Forum Oświatowe, 1/30: 179–191.

Hulek A. (1987), Integracyjny system kształcenia i wychowania [w:] Pedagogogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, PWN, Warszawa.

Idol L. (2006), Toward Inclusion of Special Education Students in General Education: A Program Evaluation of Eight Schools, Remedial and Special Education, 27/2: 77–94.

Korporowicz L. (2012), W poszukiwaniu ewaluacji rozwojowej [w:] Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji, red. G. Mazurkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Leyser Y., Kirk R. (2007), Evaluating Inclusion: an examination of parent views and factors influencing their perspective, International Journal of Disability, Development and Education, 51/3: 271–285.

Magnússon G. (2019), An amalgam of ideas – images of inclusion in the Salamanca Statement, International Journal of Inclusive Education, 23: 677–690.

Mazurkiewicz G. (2012), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, zasady i wartości [w:] Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji, red. G. Mazurkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Harmonia Universalis, Gdańsk.

Neroj E. (2021), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole – od edukacji integracyjnej do włączającej [w:] Od integracji do inkluzji. 30 lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość, red. E.M. Kulesza, D. Al-Khamisy, P. Zalewska, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Scruggs T.E., Mastropieri M.A. (1995), What makes Special Education Special? Evaluating Inclusion Programs with the Pass Variables, The Journal of Special Education, 29/2: 224–233.

Patton M.Q. (2008), Utilization – Focused Evaluation, Sage, London.

Sadowska S. (2021), Wychowanie do zmiany społecznej. Refleksje w kontekście urzeczywistniania projektu edukacji włączającej, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej), 41: 41–60.

Slee R. (2011), The irregular school. Exclusiion, schoolig, and inclusive education, Routhles, Abbingdon.

Szumski G. (2004), Współczesne formy organizacji kształcenia a cele edukacji niepełnosprawnych [w:] Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, red. Z. Gajdzica, A. Klinik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wyd. APS-PWN, Warszawa.

Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. 2017, poz. 1616).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2020, poz. 1280).

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo oświatowe (Dz. U z 2019 r., poz. 1148, ze zm.).

Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Published

2021-12-29

How to Cite

Doroszuk, J., & Tersa, K. (2021). A pedagogical experiment as a way to make the available forms of education more flexible for a child with special educational needs – a case study . Disability - Discourses of Special Education, (43), 77–97. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6625

Issue

Section

Artykuły