Głosy współczesnych dzieci w sprawie "Kajtusia Czarodzieja" – śladem Korczakowskiego pisarskiego eksperymentu

Autor

  • Marzenna Nowicka Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.05

Słowa kluczowe:

dziecięca partycypacja, Kajtuś Czarodziej, dziecięce rozumienie

Abstrakt

Janusz Korczak engaged children in writing novels intended for them. His writing experiments consisted in directly transferring children’s ideas to the paper, correcting and reworking the stories under the influence of the listeners’ comments, removing and cutting fragments of the text at their request. Following Korczak’s method, a reconstruction of understanding by modern children of created 85 years ago novel “Kajtuś Czarodziej” was made. Based on focus interviews, it was established that the fairytale context of reading is read by children on a multithreaded basis, filtered by reference to the present day, critically evaluated by older children. The linguistic layer is acceptable, while the transfer of the fairytale aspect to real life does not suit the contemporary young recipients. The children’s suggestions regarding the new plots of reading were mainly of mimetic character in relation to the original.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bartnicka J. (1998), Kajtuś Czarodziej. Geneza utworu. W: H. Kirchner, A. Lewin, A. Wołoszyn, M. Ciesielska (red.), Janusz Korczak. Dzieła. T. 12, Warszawa, Oficyna Wydawnicza „Latona”.

Janiak A. (2015), Wychowanie dziecka w pedagogii Janusza Korczaka. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.

Gąsiorek K. (1997), Od słowa do tekstu. O języku i stylach Korczaka. Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.

Jędrych K. (2014), Lektury w programach dla szkoły podstawowej z lat 1949–1989. W: K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci młodzieży. T. 4, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

HM (2012), Kajtuś Czarodziej – Janusz Korczak.https://kultura.onet.pl/wiadomosci/kajtus-czarodziej-janusz-korczak/31zls2e, 14.02.2019.

Kirchner H. (1997), Korczak – pisarz. W: H. Kirchner (red.), Janusz Korczak. Pisarz – wychowawca – myśliciel. Warszawa, Instytut Badań Literackich PAN.

Kirchner H. (1998), Miejsce Korczaka w literaturze. W: H. Kirchner, A. Lewin, S. Wołoszyn (red.), Janusz Korczak. Życie i dzieło. Warszawa, WSiP.

Korczak J. (1988), Kajtuś Czarodziej. Warszawa, Nasza Księgarnia.

Lewin A. (1999), Korczak znany i nieznany. Warszawa, WSP ZNP.

Ługowska J. (2013), Figury dziecka w twórczości Janusza Korczaka. W: A.M. Czernow (red.), Janusz Korczak. Pisarz. Warszawa, SBP.

Olczak-Ronikier J. (2011), Korczak. Próba biografii. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.

Rogoż M. (2013), Książki Janusza Korczaka na polskim rynku wydawniczym. „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, 1(10).

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, WAiP.

Sobolewska A. (1992), Od magii do mistyki. Powieści inicjacyjne Janusza Korczaka. W: tejże, Mistyka dnia powszedniego. Warszawa, OPEN.

Szura L. (2019), Janusz Korczak, „Kajtuś czarodziej”.https://culture.pl/pl/dzielo/janusz-korczak-kajtus-czarodziej, 14.02.2019.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Nowicka, M. (2019). Głosy współczesnych dzieci w sprawie "Kajtusia Czarodzieja" – śladem Korczakowskiego pisarskiego eksperymentu. Problemy Wczesnej Edukacji, 46(3), 47–57. https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.05

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły