The work of a hospital school teacher in a view of the process of inclusion of a student with special educational needsobtained from the experience of the hospital school teachers in Warmian-Masurian Voivodeship

Authors

  • Małgorzata Moszyńska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu, Centrum Diagnostyki, Leczenia i Terapii Autyzmu w WSSD w Olsztynie
  • Beata Antoszewska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.007.10482

Keywords:

student, hospital school, inclusion

Abstract

The paper starts with a theoretical introduction into the issue of inclusion and work of teachers in hospital schools. Its second part presents research results collected in the qualitative study set in the interpretative paradigm. The choice of the paradigm is related to the need to gain a “deeper” insight into the phenomenon of inclusion. The aim of the study was to get to know and describe work of teachers of hospital schools from the perspective of inclusion of a student with special educational needs. The obtained data and its qualitative analysis led to specifying six common areas of the inclusion process: the perspective, consistency, insecurity, presence, sentence theorizing and objectification. Each of them describes actions taken by the teachers, who work in the hospital school, towards pupils, who study at the same school. The investigations show, that teachers concentrate mostly on the completion of tasks, that are associated with the educational function of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bakoń K., Siedlecka K. (2005), Ocena ucznia przewlekle chorego w szkole [w:] Uczeń z chorobą przewlekłą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej, T. Kott (red.), MENiS, Warszawa.

Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M. (2009), Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk.

Chęcińska M. (2005), Realizacja obowiązku szkolnego przez dziecko przewlekle chore [w:] Uczeń z chorobą przewlekłą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej, T. Kott (red.), MENiS, Warszawa.

Gołubiew-Konieczna M. (2011), Dzieci i młodzież¿ przewlekle chora w systemie polskiej oświaty – próba oceny [w:] Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, B. Antoszewska (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Z. Gajdzika (2013), Inkluzja wymaga wsparcia: edukację włączającą trzeba rozwijać, ale szkoły specjalne te¿ są potrzebne, rozmowa przeprowadziła H. Drachal, „Głos Nauczycielski” 2013, nr 20.

Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Moszyńska M. (2016), Środowisko szkolne w narracjach uczniów z Zespołem Aspergera, nieopublikowana rozprawa doktorska pod kierunkiem prof. Amadeusza Krause, Gdańsk.

Rubacha K. (2003), Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), t. 1, PWN, Warszawa.

Sadowska S. (2016), Kształcenie integracyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – krytyczny bilans pierwszych strukturalnych zmian w systemie edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych Educational Studies Review”, nr 23.

System Informacji Oświatowej – dostęp: Wydział Edukacji – Urząd Miasta Olsztyn – przygotował: Leszek Piskorski.

Szatur-Jaworska B. (2005), Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec ludzi starych [w:] Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Żelazo M. (2013), Kwestionariusz wywiadu jako narzędzie badawcze, Obronności, „Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej”, nr 2(6).

Published

2019-04-17

How to Cite

Moszyńska, M. ., & Antoszewska, B. . (2019). The work of a hospital school teacher in a view of the process of inclusion of a student with special educational needsobtained from the experience of the hospital school teachers in Warmian-Masurian Voivodeship. Disability - Discourses of Special Education, (33), 106–117. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.007.10482

Most read articles by the same author(s)