Praca nauczyciela szkoły przyszpitalnej w perspektywie procesu inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - z doświadczeń nauczycieli szkół przyszpitalnych w województwie warmińsko-mazurskim

Autor

  • Małgorzata Moszyńska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu, Centrum Diagnostyki, Leczenia i Terapii Autyzmu w WSSD w Olsztynie
  • Beata Antoszewska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.007.10482

Słowa kluczowe:

uczeń, szkoła przyszpitalna, inkluzja

Abstrakt

Artykuł w pierwszej części zawiera teoretyczne wprowadzenie do zagadnienia inkluzji i pracy nauczycieli w szkołach przyszpitalnych. Druga część prezentuje wyniki badań otrzymane w efekcie badań jakościowych osadzonych w paradygmacie interpretatywnym. Wybór wskazanego paradygmatu powiązany był z potrzebą uzyskania „głębszego” rozumienia zjawiska inkluzji. Cel badań dotyczył poznania i opisania pracy nauczycieli szkół przyszpitalnych przez pryzmat inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskane dane i jakościowa ich analiza pozwoliły wyłonić sześć wspólnych obszarów procesu inkluzji: perspektywiczny, ciągłości, niepewności, teraźniejszości, teoretyzacji zadań i uprzedmiotowienia. Każdy z nich opisuje działania podejmowane przez nauczycieli szkól przyszpitalnych wobec ucznia przebywającego w szkole przyszpitalnej. Badania wskazują, iż nauczyciele koncentrują się przede wszystkim na realizacji zadań związanych z edukacyjna funkcją szkoły.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bakoń K., Siedlecka K. (2005), Ocena ucznia przewlekle chorego w szkole [w:] Uczeń z chorobą przewlekłą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej, T. Kott (red.), MENiS, Warszawa.

Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M. (2009), Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk.

Chęcińska M. (2005), Realizacja obowiązku szkolnego przez dziecko przewlekle chore [w:] Uczeń z chorobą przewlekłą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej, T. Kott (red.), MENiS, Warszawa.

Gołubiew-Konieczna M. (2011), Dzieci i młodzież¿ przewlekle chora w systemie polskiej oświaty – próba oceny [w:] Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, B. Antoszewska (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Z. Gajdzika (2013), Inkluzja wymaga wsparcia: edukację włączającą trzeba rozwijać, ale szkoły specjalne te¿ są potrzebne, rozmowa przeprowadziła H. Drachal, „Głos Nauczycielski” 2013, nr 20.

Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Moszyńska M. (2016), Środowisko szkolne w narracjach uczniów z Zespołem Aspergera, nieopublikowana rozprawa doktorska pod kierunkiem prof. Amadeusza Krause, Gdańsk.

Rubacha K. (2003), Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), t. 1, PWN, Warszawa.

Sadowska S. (2016), Kształcenie integracyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – krytyczny bilans pierwszych strukturalnych zmian w systemie edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych Educational Studies Review”, nr 23.

System Informacji Oświatowej – dostęp: Wydział Edukacji – Urząd Miasta Olsztyn – przygotował: Leszek Piskorski.

Szatur-Jaworska B. (2005), Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec ludzi starych [w:] Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Żelazo M. (2013), Kwestionariusz wywiadu jako narzędzie badawcze, Obronności, „Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej”, nr 2(6).

Pobrania

Opublikowane

2019-04-17

Jak cytować

Moszyńska, M. ., & Antoszewska, B. . (2019). Praca nauczyciela szkoły przyszpitalnej w perspektywie procesu inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - z doświadczeń nauczycieli szkół przyszpitalnych w województwie warmińsko-mazurskim. Niepełnosprawność, (33), 106–117. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.007.10482