Other, otherness/strengeness in the educational experiences perspective: The phenomenographic searching of meanings
Keywords:
Other, otherness/strangeness, difference, phenomenography, interpretation of meaningsAbstract
In the the article the authors present a research study conducted within the didactic course at Belgian university. The idea of the course was devoted to: The Other in education and education to the Other: philosophical and socio-cultural aspects of education in diversity and mainly concentrated on the category of difference and the phenomenon of Other/otherness, which, among other, were exemplified by the phenomenon of intellectual disability. Theoretical context of a qualitative research with application of phenomenography were philosophical concepts of B. Waldenfels and H.G. Gadamer. The results of the research study show what meanings construct the ways of understanding and interpreting the phenomenon of Other/otherness and the category of difference in the research group.
Downloads
References
Berger P.L., Luckmann T. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Dziuban Z. (2009), Obcość, bezdomność, utrata: wymiary atopii współczesnego doświadczenia kulturowego, WNS UAM, Poznań, http:/repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/4734/1/DziubanII.pdf [dostęp: 28.11.2018]; URL: http://hdl.handle.net/10593/4734.
Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gadamer H.G. (2003), Język i rozumienie, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Krzemińska D., Rzeźnicka-Krupa J. (2013), „Inny/Inność” w międzykulturowym doświadczeniu edukacyjnym. Pytania i refleksje w kontekście współczesnych zmian kształcenia na poziomie wyższym, „Zeszyty Humanistyczne”, vol. 13, nr 1(31), s. 105–117.
Marton F. (1981), Phenomenography – Describing Conceptions of the Word around Us, „Instructional Science”, nr 10, s. 177–200.
Marton F. (1997), Phenomenography [w:] Research, Methodology and Measurement: An International Handbook, J.P. Keeves (red.), Pergamon, Oxford.
Marton F., Booth S. (1997), Learning and Awereness, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah–New Jersey.
Męczkowska A. (2003), Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, s. 72–74.
Richardson J.T.E. (1999), The Concepts and Methods of Phenomenographic Research, „Review of Educational Research”, no. 1, s. 53–82.
Ricoeur P. (2005), O sobie samym jako innym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rzeźnicka-Krupa J. (2009), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Szkudlarek T. (1997), Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Socjologia Wychowania vol. 13, nr 317, s. 185–190.
Tokarska–Bakir J. (1992), Hermeneutyka Gadamerowska w etnograficznym badaniu obcości, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty”, nr 446(1), s. 3–17, http://www.cyfrowaetnografia.pl/Content/2731/Strony+od+PSL_XLVI_nr1-2_Tokarska.pdf [dostęp: 28.11.2018].
Waldenfels B. (2002), Topografia obcego, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Waldenfels B. (2009), Podstawowe motywy fenomenologii obcego, Oficyna Naukowa, Warszawa.