„Momenty wychowawcze” w projektowaniu procesu kształcenia kulturowej kompetencji dzieci
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.04Słowa kluczowe:
koncepcja Janusz Korczaka, „momenty wychowawcze”, projekt kształcenia językowego, kulturowa kompetencjaAbstrakt
The article presents the results of an educational research project implemented in the school year 2018/2019 in selected primary schools in urban environment (Łódź). The aim of the study was to diagnose Janusz Korczak’s “educational moments” in designing the process of developing cultural competence. The investigator appeared in the role participant as an observer (the researcher came from the examined environment and had the opportunity to “blend into” the events). The material came from participant observation. The observation embraced practical and socio-cognitive activity of the pupils. The results allow recognition in how a child, applying language, marks its being in the world, how it acts via language, how it uses language to reach the mysteries of the world and what it does with language during this operation. The final comment suggests that school is there to help a child to interpret the world, to recognize various phenomena, to assume attitudes towards them, and to make their independent evaluation.
Downloads
Bibliografia
Angrosino M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne. Tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, W. Kubiński. Kraków, PWN.
Bruner J.S. (2006), Kultura edukacji. Kraków, Universitas.
Czerepaniak-Walczak M. (1996), Wolność w wychowaniu jako przedmiot zawodowej refleksji nauczyciela-wychowawcy. „Rocznik Pedagogiczny”, 19.
Hołówka T. (1986), Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku. Warszawa, PIW.
Klus-Stańska D. (2010), Prawo dzieci do myślenia – obszar w szkole nieznany, „Szkice Humanistyczne”, 10(2–3).
Kłakówna Z.A. (2003), Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Kraków, Wydawnictwo Edukacyjne.
Korczak J. (2012), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Warszawa, Proprint.
Korczak J. (2017), Momenty wychowawcze. Warszawa, Wydawnictwo Dragon.
Maćkiewicz J. (2000), Potoczne w naukowym – niebezpieczeństwa i korzyści. W: A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.), Język a kultura. T. 13. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Piekarski J. (2017), Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2.
Schoenebeck von H. (1999), Po tamtej stronie wychowania. Życie w wolności od psychicznej prze-mocy. Tłum. E. Pastuszek, W. Żłobicki. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Tchorzewski de A.M. (red.) (1999), Wolność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz, Wers.