Nr 7 (2021): Etnografia. Praktyki. Teorie. Doświadczenia

					Pokaż  Nr 7 (2021): Etnografia. Praktyki. Teorie. Doświadczenia

„Etnografia osobista” stanowi główną ideę numeru, której celem jest ukazanie nie tylko metodologicznych aspektów badań, ale także ich praktycznego, umiejscowionego, emocjonalnego i egzystencjalnego wymiaru. Artykuły zgromadzone w numerze koncentrują się na indywidualnych, niepowtarzalnych doświadczeniach osobistych antropologów, które mają kluczowy wpływ na cały proces badawczy, choć rzadko są opisane w monografiach i artykułach.

Numer został podzielony na dwie części. Pierwsza, „Wojciech Bęben – polski badacz Oceanii i Australii”, przedstawia sylwetkę ks. prof. Bębna jako etnologa, misjonarza i założyciela etnologii na Uniwersytecie Gdańskim. Druga część, „Osobiste wymiary doświadczeń etnograficznych”, zawiera artykuły dotyczące inicjacji terenowej, współpracy z uczestnikami badań, nowych pól badawczych czy znaczenia przeszłości oraz pamięci w perspektywie praktyki terenowej.

Wśród wielu bardzo ciekawych artykułów, prezentujących przekrój zainteresowań polskich badaczy i badaczek z różnych pokoleń, można znaleźć m.in. teksty Aleksandra Poserna-Zielińskiego Szczęśliwy traf i tubylczy partner w badaniach terenowych. Z doświadczeń antropologa w USA i Ameryce Południowej, Tomasza Rakowskiego Teren, wspólnota, etyka: w poszukiwaniu „właściwej” drogi w terenowych badaniach antropologicznych czy Patrycji Trzeszczyńskiej Ciało i naród. O doświadczaniu uczestnictwa i pozycjonowaniu antropologa w terenie.   

Słowa klucze: anthropologists, fieldwork, personal ethnography, practical, existential and emotional dimension of ethnographic field research, autoethnography, ethnological research in New Guinea and Oceania, scientific achievements, Wojciech Bęben, biography, Jan Kubary, Bronisław Malinowski, ethnological research, Oceania, scientific achievements, Wojciech Bęben, cultural anthropology, ethnology, history, University of Gdańsk, Gdańsk, Wojciech Bęben, field research, ethnology, biography, Australia, New Guinea, Oceania, Africa, ethnography, Polish People’s Republic, expeditions, field notes, Sudan, vision-impaired people, collaborative ethnography, research participants, ethical challenges, trust, relationship, Basque Country, Euskara – Basque language, autoethnography, fieldwork, Gypsy-Roma people, barriers, rapport-building, leader, Fieldwork, ethnographic multi-sensory experience, teaching methods, Ethnographic Laboratory, anthropological field research, contact zone, space factor, time factor, intensive habitation, interpreter, Daba, Berbers, ethnographic fieldwork, native collaborator, serendipity, USA, Polish Americans, Ecuador, Bolivia, Chile, Araucania, Mapuche, fieldwork, female anthropologist, researcher’s positionality, female research partners, closeness, reciprocity, informal tourism sector, orced displacement, India, nativeness, strangeness, ethnicity, body, positioning, Canada, ethics, fieldwork, space, action researchinterlocutors, Kyrgyzstan, petroglyphs, ethnography experience, human and non-human beings, landscape, totemism, essence, mythological past, relationship with the land, Aborigines, Altai, ethnozoology, cultural anthropology, lowland South America, two-striped forest-pitviper, lantern-fly, Brazil, Bukovina people, history of the Polish community, ethnic awareness, Moravian Church, missionaries, H.A. Jaeschke, A.W. Heyde, E. Pagell, cultural change, Kinnaur, Lahaul, Ladakh, Amazonia, animism, fieldwork, ethnohistory, perspectivism, auto-ethnography, fieldwork, ethno-psychology, refugees, exile, methodology

Opublikowane: 2021-12-23

Pełny numer

CZĘŚĆ DRUGA OSOBISTE WYMIARY DOŚWIADCZEŃ ETNOGRAFICZNYCH